Det står en-og-førti øl
 

Smånyheter uke 11/2019

Generelt er det for tiden mye bevegelser i Gulating-systemet, med butikker og puber som opprettes og legges ned. Av andre ting er det overvekt av negative nyheter denne uka, men det er en og annen god nyhet også.

Gulating i Gjøvik konkurs. Selskapet Beershop AS – som er franchise-taker for Gulatingbutikken har meldt oppbud. Butikken har holdt til i CC-senteret. Selskapet ble dannet i 2016, og hadde et driftsoverskudd på 233' i 2016 og et driftsunderskudd på 84' i 2017. Disse tallene er jo ikke i seg selv skremmende, men de sier jo lite om utviklingen gjennom 2018 og nå i 2019. Regnskapstall for 2018 er ikke levert, men det er nærliggende å anta at salget må ha sunket betydelig siden januar 2018.

Gulating Tønsberg legger ned og siste dag blir 30. mars, ifølge Facebooksidene deres. Butikken ble opprettet for ca ett år siden i det som ser ut som en tidligere bensinstasjon, men driften har ikke gått tilstrekkelig rundt etter hva de selv skriver. Forøvrig, også Gulating Lambertseter la ned tidligere i år, etter to års drift.

Gulating åpner i Ålesund på Amfi Moa, ifølge Sunnmørsposten horecanytt og maxlokal.no.

Gulating åpner i Skien etter at den forrige Skiens-butikken i kjeden gikk konkurs i februar. Ifølge Varden var det kjøpesenteret Arkaden som tok initiativet i denne saken etter at franchisen i Skien ble ledig. Den nye butikken skal åpne i mai.

Færder Mikrobryggeri har levert regnskapet for 2018. Bryggeriet økte salget sitt fra 9,10 mill i 2017 til 9,55 mill i 2018. Imidlertid har kostnadene økt forholdsvis mer, fra 8,51 mill til 9,26 mill, og det er især lønnskostnadene som har økt. Bryggeriet ender allikevel opp med et lite, men positivt årsresultat på 57'. Det er få andre større bevegelser i regnskapet og det virker som om bryggeriet har ting under kontroll. Det er endel gjeld, men man har forholdsvis godt med midler i anlegg og varelager. At man har økt en allerede betydelig omsetning i et dårlig år er også et godt tegn.

Smøla Mikrobryggeri legges ned. Gründeren og primus motor bak bryggeriet døde i en ulykke før jul. De andre bak bryggeriet har fortalt på Facebook at de har konkludert med at det ikke er rom for å fortsette bryggingen, og varelageret har nå blitt solgt ut. Mange av de minste bryggeriene er svært personavhengige – ikke minst fordi det få av dem der man kan ta ut lønn. Dermed er de også veldig utsatt i tilfelle dødsfall. På en måte er dette en konsekvens av håndverksproduksjonen, og det er ofte nettopp denne tette personkoblingen som skaper særpreget i både bryggeriet og i produktet.

Alkoholforbudet en oversettelsesleif? Det er i hvert fall hva som hevdes i en ny bok som kommer. Saken koker ned til at det engelske ordet «apparent» ble oversatt i frasen «unless it is apparent» til «med mindre det er åpenbart», mens det burde blitt oversatt til «med mindre det fremgår at». Temaet var hvorvidt nasjonale helseeffekter trumfer bryggeriets rett til å reklamere, og det hevdes at dette var sentralt for argumentasjonen som gjorde at reklameforbudet ble opprettholdt i en høyesterettsdom fra 2009. Jeg mistenker at den politiske støtten til reklameforbudet var så stor at man hadde funnet måter å bevare det på uansett om denne oversettelsen ble slik eller ikke.

Smaken Tå Lom skifter navn til Lom Bryggeri. I praksis betyr vel dette bare at man lar navnet gjenspeile realiteten. Jeg synes å huske at bryggingen i utgangspunktet var en del av et større konsept. Selskapet ble stiftet i februar 2015, men fikk ølbrygging inn i formålet sitt først ca to år senere. I dag er det altså også kommet inn i navnet.

Raa Bryggeri i Råde ønsker å utvide med ølutsalg og et taproom i relasjon til bryggeriet deres, ifølge Moss Avis. Bak bryggeriet står to brødre som har fordelt rollene som daglig leder og brygger mellom seg. Den ene var også tidligere involvert i bryggeriet, ølbutikken og hjemmebryggforretningen Ølgaarden i Fredrikstad.

Kontinuerlig bryggeteknikk, presenteres i Teknisk Ukeblad. Det er en hjemmebrygger på Mongstad som har laget en innretning som bruker Arkimedes skrue til å kunne meske i en kontinuerlig prosess, og i prototypen leveres 80 liter vørter i timen. Motivasjonen synes å ha vært alt styret med å vaske meskekar. Løsning synes elegant, men jeg ser noen snags: Store bryggerier har allerede automatisk fjerning av malt og CIP. Koking og gjæring forblir uansett batch-fokusert, mens innretningen deres leverer en kontinuerlig strøm av vørter. Det vil si at man må vente til den har produsert nok til en hel batch. Man kunne nok tenkt seg at den kontinuerlig gikk og produserte vørter for neste batch, men faren for syrning av vørteren er da tilstede. Det hadde også vært interessant å visst mer om hvor godt den klarer å filtrere vørteren. Den største faren ved nye prosesser ligger vel i hvorvidt ølet blir annerledes i smak.

Hurum Bryggeri har utvidet aksjekapitalen fra 180' til 300'. Lite vites om dette bryggeriet. De fikk salgsbevilling med import og tilvirkning i fjor, men jeg har ikke registrert at de har fått noen produkter ut på markedet. Formodentlig jobber de fremdeles med det tekniske for å komme i gang med produksjonen.

Babettes i Mo i Rana er konkurs. Stedet er egentlig en restaurant, men var i fjor i en søknadsprosess om tilvirkningsbevilling, men har såvidt jeg vet aldri kommet gjennom søknadsprosessen.

Coldboy har levert regnskapet for 2017. Som vi husker fikk de nylig varsel om tvangsoppløsning dersom det ikke ble levert. Regnskapet for 2017 viser minimal aktivitet, og er øyensynlig generert etter varselet om tvangsoppløsning. I årsrapporten bekreftes det aksjekapitalen er tapt og at fremtiden for selskapet avhenger av om man kan dekke inn tapet. Regnskap for 2018 er ikke levert, men er formodentlig like aktivitetsløst.

Ivar Andreas Skjetnemark har søkt om tilvirkningsbevilling, trolig knyttet til fruktproduksjonen på en gård på Levanger, under navnet Mikkelhaug Gård. Man kunne jo mistenkt at navnet peker mot stjørdalsøl, siden Skjetnemarka ligger innen det området, dog med en litt mørkere variant – men nei. Skjetnemark er et enkeltpersonselskap som er klassifisert under produksjon av juice av frukt og grønnsaker. I tillegg er han daglig leder i egg-produsenten RIAS, som har en tett kobling til Bunnpris-kjeden. Alkoholproduksjonen er trolig i relasjon til varemerket Mikkelhaug 1942, der man produserer drikker av råvarer som bringebær, eple, rips, solbær og blåbær, i tillegg til ymse andre produkter, som gløgg. Jeg antar at de ønsker å videreforedle råvarene gjennom gjæring og dermed produsere sider og fruktviner.

Eivar Mikrobryggeri har levert regnskapet for 2018. For dem var 2017 et oppstartsår med 32' i kostnader og ingen inntekter, ettersom bryggingen kom i gang i desember. Derimot har de i 2018 hatt salgsinntekter på 501'. Selv om driftsresultatet går med 186' i underskudd, er 114' av dette lønn. Så dersom de sammenliknes med småbryggerier der lønn ikke tas ut, så er dette rimelig bra for et første driftsår. Bryggeriet er først og fremst distribuert via Norgesgruppen rundt Oslofjorden. Det virker som de får ølet sitt brygget ved Arendals Bryggeri, og at de selv kun disponerer over pilotbryggerier à la hjemmebrygg.

Hunsfos Bryggeri har meldt seg på London Beer Competition, melder Vennesla Tidende. Ikke mindre enn fem øl er påmeldt, og motivasjonen er ønsket om å stå sterkere innen eksport. Etterhvert som det norske innenlandssalget for mikrobryggeriene har stagnert og begynt å falle, har flere bryggerier sett seg om etter mulighetene for eksport. Hunsfos regner med at flere andre bryggerier kommer til å stille til konkurransen i London.

Alkoholfritt øker kraftig, melder flere aviser. Ser vi på statistikken fra Bryggeriforeningen ser vi at salget av øl i klasse A i januar var 571' liter mot 477' liter samme måned i fjor. Ser vi på de siste 12 månedene frem til og med januar, var salget i klasse A 9,73 mill liter, mot 8,64 mill liter i perioden før. Dette betyr at alkoholfritt begynner å nærme seg samme salgsvolum som alle småbryggeriene tilsammen. De fleste synes å være enige om at det fortrinnsvis er endrede drikkevaner hos ungdommen som ligger bak.

Varemerker:

  • «Marsteiner» var blitt registrert til Tøftabrygg 21. september 2018. Bare dager før tremånedersfristen for innsigelser gikk ut – og like oppunder jul – kom det innsigelser fra Warsteiner-bryggeriet – formodentlig i hurten og styrten siden advokatbyrådet deres ikke engang klarte å stave navnet på klienten sin korrekt. Innsigelsene bunner i navnelikheten mellom Warsteiner og Marsteiner. Det norske bryggeriet har argumentert for at nærheten til Marstein fyr ligger til grunn for navnevalget og at det ikke er noe forsøk på å kopiere det tyske ølmerket. Det tyske bryggeriets advokatfirma i Norge har argumentert med at Marstein er et så kjent navn at det kommer inn under regelen om at det ikke er mulig å ta varemerke på. Og akkurat det gjør det litt parodisk, siden Warstein er både kommune og by i Tyskland – og mildt sagt betydelig større enn Marstein fyr. For eksempel har Patentstyret i andre saker nektet bryggerier å ta varemerke på «stedsnavn» + Bryggeri. Dette må være ekstra surt for Tøftabrygg, som tross alt fikk varemerket og hadde fått etiketter på plass da innsigelsen kom. Tøftabrygg har valgt å svare selv fremfor å engasjere advokat, så jeg tipper jeg vet hvem som vinner frem her.
  • Stone Brewing har søkt om «Uniqcan», som ikke er en spesiell boks-teknologi, men en serie med spesialøl på boks fra Stone i Berlin. I utgangspunktet ser de ut til å rulle disse ut kun via spesialbutikker og -puber i Tyskland, men de skal visst også bli tilgjengelige ellers innen Europa.
  • Brauerei Schimpfle har søkt om «LÖSCH-ZWERG», som er en dortmunder.
  • Surf Kombuchas varemerkesøknad er stilt i bero fordi russiske kafé-kjeden Surf Coffee har søkt om varemerkebeskyttelse for sitt varemerke, og deres søknad tar prioritet fordi de var ute tre uker før. Surf Kombucha hadde 18. feb søkt om varemerke for blant annet øl og mineralvann, alkoholiske drikker utover øl, te … og klær. Akkurat på varekategorien te kolliderer de med den russiske kafé-kjeden – og det er jo dårlige nyheter siden te er temmelig sentralt for Surf. Russerne søkte om sitt varemerke i underkant av tre uker tidligere – skjønt de har hatt sitt varemerke i Russland en stund.