Det står en-og-førti øl
 

Det er lenge siden sist

En gang i året blogger jeg om bloggen i stedet for om øl. Dette er dagen, og det er en god anledning til å fortelle hvorfor det har vært stille så lenge, og til å male noen fremtidsvyer om hva jeg kunne tenkt å blogge mer om.

Og det trengs litt info, for det begynner å bli lenge siden sist. I dag er det 26. juli, som er fødselsdagen til ølbloggen. Det er akkurat 16 år siden første innlegget om øl. Sånn apropos, 16 år er forøvrig aldersgrensen for å kjøpe øl i en rekke land, blant annet Danmark, Tyskland og Belgia, skjønt det er virvar av ulike regler rundt slikt.

På hver fødselsdag for ølbloggen tillater jeg meg dermed å blogge om bloggingen snarere enn om øl. Så la meg bruke anledningen til å fortelle litt om hvorfor det ble en pause og litt om planene fremover.

La meg starte med hvorfor det ble en så lang bloggpause – forøvrig ble den en del lengre enn jeg hadde sett for meg.

  • For det første har det vært det masse ting privat og på jobb som har tatt prioritet og har spist opp tid. Det har neimen ikke blitt bedre med Corona heller. Og bloggen er jo tross alt et hobbyprosjekt.
  • Dernest gikk jeg inn i et spor der jeg forsøkte å sammenfatte de viktigste ølnyhetene hver uke. Det er et ambisiøst mål å gape over. Det krever at man følger med på mye bakgrunnsinfo fra en myriade av ulike kilder, og så skal man helst kryssjekke infoen og alt slik. Det er jo interessant og givende å sammenfatte nyhetene ... men det må jo balanseres mot hvor mye tid og energi det spiser opp. Dessverre gikk ikke det regnestykket helt opp. Dessto verre ble det av at nyheter er ferskvare og derfor beheftet med tidsfrister. Det er ikke sånn at jeg er direkte allergisk mot tidsfrister, men jeg får min daglige overdose av dem på jobb og privat, og derfor higer jeg ikke akkurat etter en hobby som er full av dem.
  • Men pausen er nok mest fordi jeg synes at nyheter er litt mindre spennende enn alt det mer tidløse rundt ølhistorie, øltyper, bryggeteknikk osv. Jo mer tid som nyhetsstoffet tok, jo mindre tid ble det til alle de andre temaene, fordi nyhetsstoffet har datostempling, mens at det andre kan vente litt. Det er også lett å se seg blind på hva som er populært, og all statistikk på bloggen viser utvetydig at nyheter fenger langt mer enn «alt det andre». Men strengt tatt blogger jeg om øl fordi jeg synes det er gøy å grave meg ned i materien, og da burde jeg fokusere på de temaene jeg synes er morsomst. Der kommer nok nyhetene litt ned på lista.
  • Ja, og så er det også litt fordi jeg bruker enkelte ledige stunder til å flikke på et bokmanuskript som kanskje blir ferdig en eller annen gang. Vi får se.

Summa summarum tenker jeg å konsentrere meg fremover om de temaene jeg selv synes er mest spennende, og la meg skissere hva det kan være.

  1. Graving i historiske dokumenter og tolke dem
  2. Øl- og bryggerihistorie generelt
  3. Intervjuer med ølpersonligheter
  4. Ølfokuserte reisebeskrivelser
  5. Presentasjon av bryggeriers bryggverk
  6. Historiske og eksperimentelle bryggeteknikker
  7. Smaksteknikk og smaksprosessen
  8. Oppskriftsformulering og øl-replisering
  9. Øltyper og ølstiler og analyser av dem
  10. Mikrobiologi og gjær
  11. Eksperimenter av ulike slag med resultater
  12. Ingredienser og teknikker for hjemmebrygging
  13. Diverse sider av ølkultur i samtid og fortid
  14. Highlights fra forskning rundt øl
  15. Analyser av og betraktninger rundt bransjen

Det er ikke så mye at jeg ikke vil blogge om nyheter, men jeg vil ikke posisjonere meg slik at jeg føler meg presset til ukentlig å hoste opp et lite dusin mer eller mindre interessante ølnyheter. Dessuten har jeg alltids litt vanskelig for å begrense meg, og formatet med nyhetsnotiser har lett for å ese ut. Et annet problem jeg har med nyhetsformatet er at det sklir lett i retning av forenklende sound-bites, der man erstatter dybdeinnsikt i materien med overfladisk konflikt-vinkling.

Jeg har også fundert endel rundt format. Blogging og tekst er attraktivt fordi det er lett å finne for ettertiden i søkemotorene. Men samtidig har søkemotorene utviklet seg mye. La oss ikke diskutere om det er i riktig retning, men bare konstatere at en liten blogg som min ikke ser ut til å drukne stadig mer i massen. Dermed faller litt av motivasjonen for å gjøre det på et søkevennlig format bort.

Blogging er vel allerede blitt «temmelig ut». Hvem gidder vel å lese en blogg man må oppsøke, og stadig færre bruker vel RSS og aggregering. Folk vil visst heller gjøre flere ting på en gang, og da er formodentlig attraktivt med en podcast på øret. Jeg har derfor fundert på å plukke opp podcast som format. Jeg vet sannelig ikke helt om det er lurt, for det er et digert skritt i både teknikk og innhold. Jeg har kjøpt litt utstyr, men jeg har ikke kommet i gang med å leke med det. Kanskje det kommer en pilot-podcast en gang i fremtiden?

Uansett kommer det mer innhold i tiden fremover, og inntil videre blir det på godt gammelt format, bare ikke så mye nyheter.

Utskrift fra bloggen «Det står en-og-førti øl…»
URL: https://beerblog.no/blogging/status/lenge-siden-sist.html
Kontakt: Anders Christensen <anders@beerblog.no>