Det står en-og-førti øl
 

Saken er visst i boks

Den siste tiden har det vært en eksplosjon av øl på boks. Nå hører jeg med blant dem som begeistres av mer og fler øltyper. Men problemet er at vi oversvømmes av øl på boks som slett ikke øker og sprer utvalget.

Den lokale ølsjappa mi har alltid forsøkt å ha et bredt utvalg, også av norske øl. De har vanligvis kommet på flaske, men i det siste har stadig flere av flaskeølene blitt erstattet av bokser. Og samtidig har det dukket opp nye øl - på bokser - dels øl de ikke tidligere tok inn, dels øl med nye navn.

Overgangen til bokser betyr for det første at størrelsen på pakningen går fra 33cl til 50cl, uten at volum eller vekt økes nevneverdig, men la meg ikke komme inn på avholdsfolkenes bekymringer. Jeg klarer meg vanligvis med 33cl flasker når jeg skal smake pilsnerølet fra de norske, tradisjonelle bryggeriene. Det trengs sjelden mer.

De nye sortene som kommer har også særegenheter. Jeg tror bryggeriene har markedsføringsdroider som sitter og tenker på nye navn som ølet kan markedsføres under. Og boksenes store, 360° flate må jo friste langt mer enn de små papiretikettene på flaskene. Jeg ser for meg at de sitter i "creative sessions" og vrir hodene sine for å finne ut hva slags situasjoner man drikker øl, og så "target'er" de den "opplevelsen". Folk drikker øl når de griller... ah, det må lages et Grilløl. Øl drikkes til fotballkampen... altså kommer et Supporterøl. Folk tar med seg øl ut i skjærgården... vips, et Skjærgårdsøl. (Førøvrig et ord som har alle de tre norske tegnene i seg, sammen med "blåbærsyltetøy" ... sorry, det var en digresjon.)

Snart ser vi vel Sjekkeølet, Gravølet, Rølpeølet, Lønningspilsen, Bryllupsølet, Strandølet og så videre. Det jeg ikke evner å forstå, er hvorfor lage så mange øl når smaken på det nærmeste er lik? I min bransje er det en gyllen markedsføringsregel: ikke konkurrér med deg selv, ikke lag produkter som spiser markedsandeler fra deg selv. Men disse nisjeproduktene virker jo å være skreddersydd for å spise nisjemarkeder fra de tradisjonelle, generelle pilsnerne.

Kanskje vet de hva de holder på med, for lange utdanninger og digre budsjetter burde sette dem i stand til å forstå markedsføring langt bedre enn meg. Men det SER i alle fall ut som de skyter på blink med avsagd hagle i håp om at enkelte hagl treffer. Det vil si, dersom du lager mange nok produktprofiler, så tilsier de store talls lov at en og annen blir suksess. Men det er neppe på grunn av ølet, men heller på grunn av innpakningen, og det gir ingen god smak i munnen. Eller som det heter på godt norsk: "same shit, new wrapping".

Men EN ting er i alle fall bra med alle disse boksene: de står ikke og godgjør seg i lysstoffrørene på supermarkedene. Det er da noe.

Utskrift fra bloggen «Det står en-og-førti øl…»
URL: https://beerblog.no/synsing/bransje/saken-er-i-boks.html
Kontakt: Anders Christensen <anders@beerblog.no>