Oisann, det var lenge siden sist, og det er enkelte gamle
nyheter som må tas med. Dessuten begynner 2018-regnskapene å piple
inn. Et skarpt blikk på dem i månedene fremover vil nok fortelle mye
om hvordan tilstanden er i øl-Norge.
Regnskapet til Stokkøy bryggeri for 2018 er
levert. Selskapet har omtrent hatt samme inntekter i både 2017 og
2018: på 950'. Første reelle driftsår var 2016 med inntekter på
850'. Selv om varekostnaden har gått litt opp, har de klart å presse
andre kostnader ned, så de går med et lite overskudd på 23' i
driftsregnskap. Det er ikke utbetalt lønn. Det er gjort investeringer,
som har økt langsiktig bankgjeld fra 322' til 369'. Kortsiktig gjeld
er litt mindre enn kundefordringer, mens varelageret har økt fra 126'
til 175'. Gjeldsgraden er med andre ord ikke overveldende. Inntrykket
av regnskapet er man kom raskt igang da man surfet på
mikrobryggeribølgen i 2015/2016, men at det etterhvert har nådd et
platå, enten det er selvvalgt eller markedsstyrt. Det virker som det
ennå ikke har vært mulig å ta ut lønn til de to eierne, som hver eier
halvparten av mikrobryggeriet. Dog er det mulig at bryggeriet
genererer inntekter i andre selskaper, som økt turisme. Ellers kan man
lese utfra regnskapet deres at de betaler 120' pr år i husleie. Og
utfra avisartikler har de et lokale på 2500m2. Det er
endel i mer sentrumsnære strøk som er misunnelige på den leia.
Molo Brew i Ålesund har utviklet et øl med rød-tare i
samarbeid med Møreforskning, ifølge Summmørsposten
(paywall) og Møreforskning. Det er brygget tre test-øl på rød-tare. Tare er
brukt før, men de fleste andre bryggeriene har brukt sukkertare. Det
er ikke sikkert at ølene dukker opp i deres faste
sortiment. Prosjektet var finansiert gjennom Forskningsrådet og Møre
og Romsdal fylkeskommune. Det er Céline Rebours ved Møreforskning som
i en rekke år har forsket på bruk av tare, og som her har jobbet
sammen med Molo Brew i dette prosjektet.
Aass Bryggeri knuser rekorder, og de peker nese til
Rema 1000 som kastet dem ut av sortimentet sitt for to år siden, i den
katastrofalt markedsførte
bestevennstrategien – ifølge Drammen
Live24 og Drammens Tidende 5. mars. De sender også noen verbale
skudd i retning av både Ringnes og Hansa Borg, idet de poengterer at Aass
er det største bryggeriet som er hel-eid norsk (siden Hansa Borg er
deleld av Royal Unibrew). Tallene som
siteres er at de på to år har økt omsetningen med 125 millioner eller
15%.
Einehaug Micro i Ålesund har lagt ned. Årsregnskapet for
2018 har kommet, og de klarte å redusere driftsunderskuddet på 104' i
2017 til bare 16' i 2018. Salgsinntekter de siste tre årene har vært
405', 158' og 188'. Likevel rapporterer de i årsmeldingen for 2018 at
«det er altfor tungvindt å produsere håndbrygget øl med det
utstyret vi har. I tillegg var det svært tidkrevende. Dersom vi skulle
fortsette måtte vi investere i nytt og mer moderne utstyr.» Videre
skriver de at det økonomiske marginene heller ikke favoriserer en
liten aktør, og at byråkratiet var svært tidkrevende og og
unødvendig komplisert. Med dagens drift ville bryggeriet gått med
lite overskudd, men under forutsetning av at det ble tatt ut noe i
lønn. Einehaug Micro har hatt en forretningsmodell der man har kunnet
bestille øl – spesielt sesongøl – over nett for leveringen innen
Ålesund kommune. Bak Einehaug Micro stod Knut Sjåstad, som har en
imponerende bakgrunn som tidligere rådmann i Ålesund, fiskerisjef i
Møre og Romsdal, en doktorgrad i biologi og tidligere leder ved
Biologiske fag ved Høyskolen i Ålesund. Bevillingene som Einehaug
Micro har hatt for tilvirking, import og salg er allerede
avsluttet. Årsberetningen konkluderer med: «Motivasjonen for å
fortsette forsvant i 2018. Men det var moro så lenge det varte.»
Røros bryggeri kommer på boks i mai i år, ifølge
Dagligvarehandelen 5. mars (kun papir). Samtidig virker det som de går
over til ny grafisk branding, og bytter ut glad-fonten med mer
historisk inspirerte elementer fra gruvehistorien til Røros. Dermed
følger de også en gammel bryggeritradisjon rundt å bruke hele eller
deler av kommunevåpenet i øletiketter. Bryggeriet forteller også litt
om salgstallene sine: 135' liter øl i 2018, som var en svak nedgang
fra 2017. Det første ølet som kommer i ny drakt er et påskeøl med
navnet (ordspill-advarsel!!) «Yeaster Holiday». Flere ordspill er i
vente siden de viser bilde av «The Bayer and the Beast» i artikkelen.
Kinn-logo kan bli kommunevåpen. Omvendt av Røros er det i
Kinn, der man leter etter nytt kommunevåpen, og mange vil ha
Kinnaklova – som allerede er motivet i logoen til Kinn
Bryggeri. Trolig kommer beslutningen til å dra ut og ende med en
avstemning.
Regnskapet for Hønefoss Bryggeri har også kommet. Selskapet er gammelt
og skriver seg tilbake til det opprinnelige bryggeriet fra
1854. Bryggingen oppkjøpt og nedlagt av Nora Industrier i 1963, men
selv bryggeriet er fremdeles registrert med formål å skulle utvikle og
markedføre øl under Hønefoss Bryggeris merke. Eneste virksomhet de
siste 2-3 årene ser ut til å være inntekter på en bortlisensiering av
merkevare til 9000,- pr år.
Regnskapet til Stavanger Mikrobryggeri for 2018 er
kommet. Bryggeriet har holdt en lav profil siden det ble dannet for to
år siden, men det ble kjent da de fikk bevilling i høst. Eierne er to
personer fra utelivsmiljøet i Stavanger, og det synes som de har
finansiert bryggeriet – som brygger på et 200 liters
Speidel-anlegg. Regnskapet for 2018 viser ingen inntekter, liksom i
2017. Det er moderat med utgifter på 58' i 2018, men det økt endel i
eiendeler, som trolig skriver seg fra investeringer. Det synes ikke
som bryggeriet er kommet skikkelig igang ennå.
Bergen mikrobryggeri er 1. mars meldt oppløst. Selskapet ble
stiftet 1. januar 2013, og fokus var servering, kursing og selskaper i
tillegg til håndverksbrygging. Bryggeriet har vært eid av sju personer
som har eid en sjudel hver. Det var endel aktivitet de første tre
årene, men ingen inntekter, og bare moderate
varekostnader. Regnskapene viser minimal aktivitet etter
2015. Samtidig ser det ut til at utstyret er blitt avhendet rundt i
løpet av 2016. Selskapet har i årsrapportene sine skrevet at de har
hatt lokaler i Domkirkegaten 6A, hvor forøvrig Margarinfabrikken
Bjørgvin holdt til i mellomkrigstiden. Såvidt vites kom de aldri på
markedet med øl.
Kvelland Vingård er konkurs og selskapet er slettet, etter
at mannen bak selskapet og tidligere eier av gården tapte erstatningssøksmål mot den nye eieren - som er
en nabo. Gården ble for et par år siden solgt på tvangsauksjon etter
at banken og Innovasjon Norge hadde tatt over gården og fått kastet ut
eieren. I utgangspunktet kunne Kvelland blitt en historie om
klimaendringer og hvordan vindruedyrking er mulig i de mildeste
regionene av landet. Men dessverre ble det en traurig affære, med
uenighet blant naboer som én ingrediens. I praksis opphørte
druedyrkingen og vinleggingen for et par år siden.
Røde tall for Nøgne Ø med underskudd og oppsigelser varsles
av Agderposten (paywall), som karakteriserer 2018 som et
katastrofeår for bryggeriet. Det fortelles det at man solgte en halv
million færre liter i 2018 enn i 2017, og det skyldes på overgangen
fra 50cl til 33cl. Bryggeriet gikk ifølge avisa fra et salg på 1,7
mill liter i 2015 til 1,5 mill liter i 2017 og altså bare én mill
liter i fjor. Dette har påvirket regnskapet slik at man har måttet
skjære ned på antall årsverk, både gjennom naturlig avgang og gjennom
oppsigelser. Bryggeriet går nå tilbake til 50cl forpakning, etter hva
Horecanytt
karakteriserer som en «forbrukerstorm», og daglig leder Øverland er
der sitert på: Lytt alltid til forbruker før drastiske endringer
skal gjennomføres. Et lignende fall i salg opplevde også Ægir da
de reduserte fra 50cl til 33cl. Det er tre ting ved et bryggeri du
ikke tukler med bare fordi du tror det er en god idé: logoen,
forpakningstype (boks/flaske) og forpakningsstørrelse.
Gulating-utsalg åpnet i Harstad. På eiersiden er det kobling
mot Harstad Bryggeri. Gulating-kjeden styrker dermed stillingen sin
som landets største franchise-butikkkjede for butikk-øl.
Mikrobryggeri i Odda? Det er selskapet Importkaien Odda som
har lagt frem planer for et leilighetsbygg på kaia, som ifølge
Hardanger Folkeblad (paywall) omfatter: utvikling av leilighetsbygg og
integrering av vern gjennom bruk til eventuelt mikrobryggeri, kafé/pub
inne og ute og takrestaurant. Det virker som om bryggeriplanene er
veldig vage og mest ment som eksempel på mulig bruk.
Salgstallene for januar 2019 (se drikkeglede.no) er
ikke spesielt oppløftende for småbryggeriene. Selv om norskbrygget øl
går opp 6,51%, så går norske småskalabryggeriers salg ned 8,65% – i
forhold til januar 2018. Dessverre er begge disse tallene litt
misvisende. For totalsalget må det nevnes at importsalget sank 28,58%
fra januar 2018 til januar 2019, og den mest nærliggende grunnen til
denne reduksjonen er at Ringnes flyttet store volum mellom Gjelleråsen
(innenlands produksjon) og andre Carlsbergbryggerier (importert øl) i
2018. Ser man på ølsalget totalt, er økningen på bare 0,66%. For
småskalaprodusentene ligger misvisningen i at Lervigs salg er med på
2018-tallene men ikke på 2019-tallene. Dersom vi aksepterer estimatet
mitt på 55000 liter salg for Lervig i januar 2018, så vil salget
for småskalaprodusentene være svakt ned fra jan 2018 til jan 2019. Her
må vi også huske at småskalaprodusentenes salg i januar 2018 var episk
dårlig, så det gir ikke gode vibber at januar 2019 ikke engang klarer
å hamle opp med det.
Et VM-øl er startgropa i Narvik, melder
Fremover (paywall). Det er ekteparet Odd og Taina Sneen som pr
idag har laget endel viner gjennom selskapet The Sleeping Queen – et
selskap som er laget for å få ting til å skje i hjembyen. De har
allerede laget etiketter for to VM-øl i tillegg til to
Narvik-øl. Bryggeriet det er snakk om er muligens det tidligere
Lauvanger Bryggeri som for tiden visstnok er lagret unna i Torvhallen,
slik vi tidigere har meldt om. Og VM'et som det er snakk om, er VM i
alpine grenser i Narvik i 2027. Narvik er norsk kandidat, men det er
ennå ikke avklart internasjonalt hvor dette VM'et blir. The Sleeping
Queen håper å få ølet ut på markedet i løpet av et års tid. I
mellomtiden selger de VM-viner.
Reklameforbudet under press. Flere tenker på konsekvensene av
reklameforbudet og sosiale medier. I praksis er dette en verkebyll av
dimensjoner. Ikke er det rom for å liberalisere regelverket, med
sterke avholdsgrupperinger i flere partier. Ikke har man guts til å
slå ned på bruddene, for det avstedkommer bare en flom av
reaksjoner. Og dessuten er det knappest noen som tør å tenke på at
verkebyllen bare øker dag for dag etterhvert som sosiale medier
utvikler seg. Bryggeriforeningen og Petter Nome har forsøkt å rulle
igang denne ballen lenge, men myndighetene har i praksis satt på
gjerdet siden de nye reglene kom for over to år siden. I Bergen har
Høyre tatt opp saken og ønsker å bringe den på dagsorden, ifølge
Bergensavisen (paywall). Også lengre sør manes det til reformer av
reklameforbudet, i en
lederen leder i Rogalands Avis. Jeg kunne ikke vært mer
enig. Idag er håndhevelsen dysfunksjonell fordi Helsedirektoratet bare
tar tak i de aller groveste bruddene, og lar i praksis grensa flyte
nokså fritt.
150 døde i alkoholskandalen i India og enkelte medier har
meldt at en bryggerieier er arrestert. Fullt så enkelt er det
neppe. Dhraupadi Oran og hennes sønn Sanju Oran har drevet det som er
omtalt som et bryggeri, men som i virkeligheten har produsert
sulai. Dette lages ved å blande ut restprodukter fra
rørsukkerproduksjon med sprit, til en slags likørliknende sak. Det
virker som de ikke har destillert spriten selv, men kjøpt den på 5-15
liters dunker. De to sulai-bryggerne er selv blant de døde i denne
masseforgiftningen. Se blant annet The
Guardian. Andre rapporter melder
om arrester, blant annet av en butikkeier som hadde solgt minst 70
liter metanol, samt den personen som forsynet ham med sprit. Metanol –
eller tresprit – er en rimelig erstatning for vanlig sprit til mange
industrielle formål, og det er mulig at noen ikke har tenkt på eller
vært oppmerksom på at de to ikke er ombyttbare i drikkevarer. Uten
sammenlikning forøvrig kan dette være en sak til ettertanke for
hjemmebryggere og småbryggerier, for man bør være helt sikre på hva
man har i ølet eller hvor matvaresikkert utstyret er.
Gulating søker etter
franchise-taker til pub i Gamlebyen i Fredrikstad. Det er løpende
frist, men den har allerede lagt ute i fire uker på Finn.
Eksport-KAM søkes til Macks ølbryggeri – en KAM er en Key
Account Manager, det vil si en som har hovedkontakten med en storkunde
eller kundegruppe. Det vil si at de ser etter en som kan fronte
eksportvirksomheten til bryggeriet, og det virker i hovedsak som en
nyopprettet stilling. Det er få formelle krav i utlysningen, men man
trenger nok å ha en selger-sjel og ha erfaring for å kunne te seg
blant andre kulturer – og så er det sikkert en fordel å ha jobbet med
eksport tidligere. Se på
Finn.no.
Maskinoperatør på Ringnes? Det er ledig vikariat og
sommerjobber for maskinoperatører på Ringnes. Se utlysning
her.
Lillehammer Bryggeri har levert et 2018-regnskap som ikke er
lystelig. Bryggeriet begynner å minne om en skygge av seg selv. I 2015
og 2016 hadde de driftsinntekter tett oppunder halvannen million. For
2017 ble dette nesten halvert til 755' og i fjor sank det videre til
457'. For alle disse fire årene har selskapet hatt solide, sekssifrede
driftsunderskudd – senest for 2018 med et underskudd på 268'. Om vi
skal se noe positivt i det, må det være at 2017-underskuddet på 911'
(som var mer enn driftsinntektene det året) er bragt under kontroll. Selskapet
har moderat med gjeld, men har i praksis tæret på egenkapitalen, slik
at den nå er negativ på -99'. Ifølge notene til regnskapet har de
iverksatt tiltak for å bedre lønnsomhet. Noe av det som de har
allerede har gjort, er å kutte lønn, som var oppe i 508' i 2016 via
160' i 2017 til bare vel tusen kroner i 2018 – og dermed er vel mye
av potensialet for innsparinger allerede tatt ut. Det blir spennende å
se hva ellers de kan gjøre videre for å kutte kostnader og få opp
inntekter. Bryggeriet har både flasketapping og servering i egen pub,
men det er vanskelig å lese utfra tallene om det er puben eller
flaskesalget som svikter.
Norsk Øl mangler revisor og regnskap og fikk varsel 15. feb
fra Brønnøysundregistrene om å få det på plass innen
15. mars. Dessuten fikk de varsel 8. mars om å levere 2017-regnskapet
innen 5. april. Bak begge varslene ligger en trussel om at selskapet
ellers sendes til skifteretten for tvangsoppløsningen. Henning
Thoresen – som står bak Norsk Øl – har tidligere fått tilsvarende varsel for
andre selskaper, og valgte i fjor sommer å la Jæren Bryggeri gå til
tingretten for oppløsning. Thoresen forteller at arbeidet fortsetter
med å finne investorer til Norsk Øl, som kjøpte opp boet etter To
Tårn. Så formodentlig kommer vel revisor på plass innen fristen. Norsk
Øl har forøvrig heller ikke levert 2017-regnskapet, og slett ikke
2018-regnskapet – men dette følger en trend, for 2016-regnskapet ble
ikke levert før 6. feb 2018.
Hansa Borg reduserer bemanningen med et tyvetalls personer,
hvorav tre ved CB, melder blant annet Fædrelandsvennen. Dette skjer
etter at Norgesgruppen, Coop, Rema og Bunnpris selv tar over arbeidet
med vareplassering i hyllene, og de som slutter har vært knyttet til
distribusjon.
Hamar Bryggeri til salgs, ... eller egentlig ikke. Men i en
Finn.no-annonse legges i hvert fall «Firma, varemerke og domene»
til Hamar Bryggeri ut for salg. Jeg har
tidligere skrevet om en krangel mellom Venneforeningen til Hamar
Bryggeri og en som laget enkeltmannsforetaket Hamar Bryggeri Georg
Vatnøy og forsøkte å registrere varemerke. Han fikk etter flere års
behandling faktisk i forrige måned rettighetene til tekstvaremerket
«Hamar Bryggeri», til tross for at flere andre søknader på formatet
stedsnavn+«Bryggeri» er avslått. Dog, en finlesing
av korrespondansen viser at han ikke fikk varemerket for klasse 32
som dekker øl og mineralvann, men at det dekker klasse 30 og varer som
blant annet ris, tapioka, sago, sennep, eddik, salt og bakepulver,
samt klasse 31 for rå og ubehandlede havbruksprodukter, løk og levende
dyr og fôr til disse. Såvidt jeg forstår dreier dette seg om et tomt
selskap og om domenet hamarbryggeri.no. Prisantydningen er på intet
mindre enn 1,9 mill. Jeg tviler på at han får så mye for et tomt
selskap, et internettdomene og et varemerke som faktisk ikke dekker
øl. Dermed kan vi vel også anta at hans noe høytflyvende planer om å
gjenstarte Hamar Bryggeri er endelig skrinlagt.
Ølve på Egge Bryggeri endrer styret sitt, og det gjenspeiler
et eierskifte. I mange år var dette bryggeriet eid og drevet av fire
familier på Sør-Beitstad. Men volumet har sunket og bryggeriet er nå
solgt, med unntak av at Haakon Kvam blir med videre, samt at
bryggeriet blir stående der det er. Inn kommer Anders Løfblad som har
drevet bryggebutikken Midtbrygg i Steinkjer, og Jan Torstein
Skogaker. Løfblad forteller at man vil justere ølene både i oppskrift
og branding. To av ølene – Steinkjerøl og Hovgode – er allerede ute
etter ny oppskrift. Flaggskipet Ølveøl vil bli tatt i mer tradisjonell
retning med norsk malt og Hothead kveik. Dette ølet var det første som
Ølve brygget, allerede tilbake i Magne Bjerkems tid, før bryggeriet
ble solgt til Sør-Beitstad. Da det ble releaset på Vikingfestivalen på
Egge (trolig i 2004) var det relativt lyst og ikke så
bittert. Etterhvert ble det betydelig mørkere, bitrere og med litt
skogsbær i aroma. Magne var en sterk tilhenger av tradisjonsbrygging,
men han unnskyldte seg med at det var kvinnene i familien som nektet
ham å brygge ølet så så mørkt og bittert så lenge bryggeriet bare
hadde ett produkt. Dermed er det god tradisjon på at Ølveølet er et øl
som endrer seg med tiden, og på sett og vis er dette ølet tilbake til
utgangpunktet med lokal malt og kveik.
Bobehandlingen av L/L Voss Fellesbryggeri er innstilt da det
er tomt for midler i boet. Dette bryggeriet var en del av
Norbrew-familien, der Siste Sang gikk konkurs på høsten og Northern
& Co etter sigende ble solgt for én krone. Jeg har skrevet endel
om Norbrew, der forretningskonseptet kan synes å ha sirklet rundt høy
burn-rate av cash, prioritering av store avtaler fremfor mindre salg,
og ikke minst en klokkertro på at ølmarkedet bare skulle fortsette
oppover og fremover. Selve bryggeriutstyret skal gjenstartes opp med
et subsett av de gamle eierne under navnet Voss Fellesbryggeri – dvs
uten L/L.
De forende Bryggerier (tidl. Rena Bryggeri) endrer styret og
har nå bare Jon Gregers Bjørtuft tilbake i styret. Som kjent pakket
man sammen bryggeriutstyret på Rena og etterlot bitre lokalpolitikere,
men utstyret er visst ikke blitt pakket ut på Kongsvinger ennå,
hvilket var planen. Såvidt vites brygger de nå merkevaren sin på
St. Hallvards. For en god stund siden var Rena på merger-kjøret på
jakt etter en regional partner. Forsåvidt slukte de også Korvald
Søndre Mikrobryggeri uten at det etterlot så mye spor. Trolig var det
Atna Øl de ønsket å slå seg sammen med. Skjebnen ville at Atna Øl også
nylig kuttet egen øl-produksjon, og de har flyttet den til Austmann i
Trondheim.
Rema 1000 på Hvaler har fått skjenkebevilling med tillatelse
til import og tilvirkning i egen virksomhet i en nyetablert
butikk. Det virker et sted mellom overraskende og uforståelig, men
bevillingsregisteret er veldig tydelig. Kanskje tenker de en kafe med
servering i relasjon til butikken - eller kanskje det bare er noen som
har hatt fingertrøbbel under søknadsprosessen.
Jåttå Gårdsbryggeri har nylig fått kommunal salgsbevilling med
tillatelse til import og tilvirkning. Det siste trenger del ikke,
siden de allerede har statlig tilvirkningsbevilling, men det betyr at
de nå kan åpne butikkutsalg. Forøvrig ferdigstilte de nylig overgangen
fra et DA til et AS, med at Jåttå Gårdsbryggeri DA ble slettet som
selskap.
Aske gatemat og bryggeri har endelig kommet igang med egen
brygging, melder
Fjordabladet. Restaurantdriften har vært oppe og
kjøre et års tid. Den litt sene bryggeristarten har trolig vært en
bevisst prosjektstyring for ikke å gape over for mye.
Trysil Bryggeris lineup ser ikke ut til å omfatte noen
tradisjonsøl. Det var en viss mistanke om at de ville brygge på
tradisjonsgjær, ettersom den lå i tilknytning til noe som het Kveik
Restaurant & Brewpub. Produktspekteret viser en rekke
butikkøl, men bare ett sterkøl – Gørkvek – som tross navnet synes å
være en klassisk US IPA utfra beskrivelsen. De har også hatt ett
produkt på boks, tappet av Heidrun, en saison: «Utflukt – Over The
Bar» for terrengsykkelfestivalen i 2018 … se opp for
ordspill. Bryggeriet er et 1000-liters system fra A. N Technolgies,
som har laget denne videoen
om installasjonen i Trysil.
Ungdommen drikker mindre, ifølge en
amerikansk undersøkelse. Trolig er det en del av en trend der de
blir streitere, for de røykere mindre, utsetter sex-debuen og holder
seg i større grad borte fra narkotika – i hvert fall om vi skal tro
tall fra USA. Muligens er det knyttet til prestasjonsjaget om å fremstå
perfekt i alskens sosiale medier.
Hansa-Borg har fått nytt brygghus. Det er lett å tenke på
Hansa-Borg som et bergensbryggeri, men egentlig var det gamle
Sarpsborg Bryggeri (under navnet Borg Bryggerier) som kjøpte Hansa, og
majoritetseieren er Egeness-familien som har en historisk tilknytning
til Sarpsborg. Bryggeriet der er nå blitt blitt ferdig installert med
et brukt bryggeri fra Tyskland, selv om det har tatt ikke mindre enn
fire år å montere det opp, ifølge
sa.no.
Ølkompaniet på Mysen har nylig fått levert et bryggeri på
500 liter fra A. N Technologies, produsert i Kina. Bryggeriet går
under navnet Slakteren brygghus, som også huser en pub og et
Gulating-utsalg, ifølge
Smaalenenes Avis.
Varemerker:
«NORDISK LAGER» er søkt om av Stolt Bryggeri.
Oscar Blues søker om «DALE'S»
«Spissøl» søkes om fra Brulandselva AS, som er et
selskap heleid av Roger Bruland. Selskapet er registrert under
Engroshandel med drikkevarer ellers, og som står bak Brulandselva
Kornøl. Dette ølet er av Vinmonopolet klassifisert som norsk, selv om
det vitterlig er kontraktsbrygget på de Proef i Belgia. Jeg er
noe skeptisk, for jeg liker ikke at man får ta varemerke på øltypenavn,
selv om de har gått noe ut av bruk. Men jeg mistenker at Patentstyret
vil innvilge det.
«Terna brygg» er søkt om av Ølsmien
Tradisjonsbryggeri Jens Niemann. Han er ellers kjent fra Lom Bryggeri,
men terner er jo ikke akkurat noen fjellfugl. Da passer det bedre at
enkeltmannsforetaket som han har registrert det på holder til i
Arendal.
«Amundsen» søkes om av Framheim holding, som
tidligere het Amundsen Brands. Fra historietimene husker vi jo at
Framheim var basen til Amundsen under ferden til Sydpolen, oppkalt
etter skipet Fram. Jeg vil kanskje tro at Amundsen Bryggeri har ett og
annet å si om dette varemerket. Og ja, det er samme Amundsen, for
Amundsen Bryggeri har vel tatt navnet sitt etter Roald Amundsens gate,
som inngangen er fra for deres første bryggeri nær Oslo
rådhus. Framheim holding er registrert innen apotekervarer, og det
virker som de tenker på energidrikker, ikke øl. Her må vi huske at
Rosmersholm ikke fikk tilslag på «Roald Amundsen» fordi det allerede
var registrert. Her blir det gøy!
Berentsens Brygghus søker om «Forgotten
Botanics» og «The Scientist». La meg tippe at de
tenker på noen nye øl, eller endog serier av øl.
Stone Brewing søker om «Stone Brewing» i
kombinasjon med logo.
Spendrups Brands søker om «Mariestads».
Bjørn G. G. Smith-Hald søker om «Selværøl». Jeg
har ikke funnet noe bryggeriinitiativ bak, men det er mulig det er
knyttet mot et lokaløl i Selvær i Trena?
Novelty Foods søker om «Northern Lights
Flavors», som kunne ha kollidert med blant annet Thoresens
Northern Lights om den søknaden ikke var blitt henlagt på grunn av
manglende betaling.
Norgesgruppen søker om «Seidel», som de
vel har innarbeidet som et varemerke og allerede fått varemerke på
tidligere, så det er vel neppe problematisk. Den nye søknaden er med
et nytt logomerke, så de tenker vel på å re-brande dette produktet –
denne gangen med en gotisk «S» i ordet.
Tags: Aass, Aske, Berentsens, Bergen, Brulandselva, De forenede, Einehaug, Gulating, Hamar, Hansa Borg, Hønefoss, Jåttå, Kvelland, Lillehammer, Mack, Molo Brew, Norsk Øl, Nøgne Ø, Røros, Slakteren, Sleeping Queen, statistikk, Stavanger, Stokkøy, Stolt, Trysil, Voss Fellesbryggeri, Ølsmien, Ølve på Egge.
©2019 Anders Christensen <anders@geekhouse.no> - tilgjengelig under Creative Commons CC BY-SA 4.0.