Om øl og bryggerier og øl-historie og sånt ...

«  Utvidelse av øl-utvalget   |  Saken er visst i boks  »

2007-05-04

The more macho the bar ....

Michael Jackson sa visstnok en gang at The more macho the bar, the wimpier the beer - i alle fall i ifølge boka til Ken Wells.

Det som fikk meg til å tenke på dette sitatet var nyheten om at Motörhead kommer til SteinkjerFestivalen i august - og Trønder-Avisa hadde fått nyss om hvordan frontfiguren Lemmy Kilmister ønsket å bli forsynt med øl.

Var det en Imperial Stout så svart som arvesynden selv? Nei. Var det kanskje Black Wych Stout fra Wychwood? Nope. Var da kanskje en saftig Young's Old Nick barley wine. Njet. Kanskje en rebellsk Franklin Anarchy Ale? Neida. Men kanskje det var noe belgisk ... Satan Red, Delirium Tremens eller Lucifer? Nei, nei, og atter nei.

Det han ønsket seg var Millers Genuine Draft. Det lyse amerikanske lagerølet med de artige skrukorkene. Dette illustrerer et persepsjonsgap. At lager er macho mens stout er nerdete, virker på meg som like bakvendt som om 2CV skulle være macho mens Hummer Humvee er for pysete. Men her, som på så mange andre områder, er jeg tydeligvis ikke i kontakt med «øldrikkere flest».

Og så tilbake til St. Michael, for han holdt på å bli lynsjet da han uttalte det overstående sitatet - det var visst til og med i Australia. Og det er ikke et land hvor man bør bli misoppfattet som å spøke med macho mannfolk og ølet deres.

 
- lagt inn av grove - 5/4/2007 20:41:46
Dette kalles "The Beer Paradox" (ølparadokset). Forøvrig godt beskrevet her (et ellers underlig nettsted): http://www.arthurshall.com/x_2006_beer_paradox.shtml

Legg igjen en kommentar



(obligatorisk)

(valgfri, bruk gjerne http://... eller mailto:...)

(optional)


Hvor mye er to pluss tre - med bokstaver?
Lagre navn og E-postadresse for meg til neste gang

«  Utvidelse av øl-utvalget   |  Saken er visst i boks  »