Anders myser på livets særere sider

«  Smånyheter uke 26/2019   |  Eksportdrømmen som brast  »

2019-06-30

Thoresen doubles down

Henning Thorsen kommer snart på banen med nytt opplegg. Sist forsøkte han å få investorer til Norsk Øl, gjennom Folkeinvest, men dette ble strandet da Finanstilsynet stoppet Folkeinvest. Denne gangen tenker han enda større: ikke bare vil han ha investorer til bryggeriet, han planlegger å starte en egen crowd-funding-platform som skal gjøre det.

Man skal ikke beskylde Henning Thoresen for å tenke smålåtent. Han har alltid noen nye planer på beddingen. Sist vi hørte om ham, var på senvinteren, da bryggeriselskapet Norsk Øl fikk varsel om tvangsoppløsning fordi 2017-regnskapet var uteblitt, og samtidig fordi det ikke var kommet ny revisor på plass etter at den gamle hadde trukket seg i november. Det er forøvrig fremdeles status, siden denne prosessen godt kan ta et halvår eller så.

Før nyttår var Thoresen på jakt etter investorer til Norsk Øl, men han ble temmelig uforskyldt fanget av at crowd-funding-selskapet – Folkeinvest – fikk pålegg av Finanstilsynet om å stoppe virksomheten. Nå er imidlertid Folkeinvest tilbake igjen, så da kommer kanskje Norsk Øl aksjen ut så vi kan fylle sparepengene våre på Thoresens bryggerivyer?

Vel, nei. Det er nok ikke så ukomplisert. Det viser seg nemlig at Thoresen har skiftet navn på et av de andre selskapene sine, det som startet som Norway Jazz Brewery, og senere har hett Norwegian Beer Company, Nordic Breweries, og Norwegian Beer Holding (alt sammen på under 18 måneder). Selskapet heter nå nemlig Folkeaksjen, og har som nytt formål å skulle selge og kjøpe aksjer og legge tilrette for selskaper. Han har med andre ord gått fra å lete etter finansiering til bryggeridrømmen sin, til å starte et selskap som skal finne finne finansiering til gründere og hjelpe dem i gang. Det må vel sies å være et godt eksempel på det amerikanerne kaller «to double down»

Folkeaksjen? Da jeg snublet over navnet, tenkte jeg på Thoresen med en gang. Navnet ble brukt for en tyve års tid siden, dengang alle nordmenn skulle bli småaksjeeiere i Statoil og Telenor, men ordet var i praksis gått ut av bruk i dag. Men Thoresen har brukt det med jevne mellomrom, for det treffer veldig sentralt i en idé som Thoresen lenge har styrt i retning av: Starte noe som mange har et nært og emosjonelt forhold til, og så selge mange små og mellomstore andeler. Vi kjenner jo bryggeri-eventyrene hans, men i tillegg forsøkte han seg på musikkfestivalen Norwegian Wood, som ble avlyst og endte med krangling om regninger. Og så det var noe salg av Nordmarka-genseren som jeg ikke tror det ble så mye av. Går vi bakover, finner vi ham knyttet til Manglerud Star og supportereffekter, og før det enslags vin-bank i Bordeaux for rikinger. Fellesnevneren er at det er varer som man av emosjonelle eller prestisjemessige grunner kan ta en premium pris for. Så langt er ikke idéene dårlige … men gjennomføringsgraden er ikke imponerende.

Dersom vi kun ser på bryggeriene, så er det vel bare ett som kan sies å være en vellykket: Sagene, der han etter sigende ikke lengre er med. To Tårn kjøpte han opp etter konkursen for halvannet år siden, men det har ikke skjedd noe der. Kødn Bryggeri ble det aldri noe av. Norway Jazz endte som ubetalte regninger hos leiebryggeriet, og selskapet er nå altså blitt til Folkeaksjen AS. Jæren Bryggeri ble tvangsoppløst, selv om tanken trolig materialiserte seg som Rygr, men eid av andre. De mange Aktiebryggeriene han registrerte så vi aldri sett noe til. Med O. F. Halds bryggeri ble han kjøpt ut av Rema for flere millioner, så en slags suksess var det, selv om bryggeriet gikk mot styrt avvikling nå i vår. Fellesnevneren her er at Thoresen har mange idéer, men at han er avhengig av andre for at det skal kunne realiseres.

Så tilbake til Folkeaksjen AS, som er heleid av Thoresen – dersom hva som er meldt til Brønnøysund fremdeles er korrekt. De har en webside på folkeaksjen.no som er stort sett tom, men det ligger en webportal under folkeaksjen-no.webnode.com, som trolig er denne webportalen under opparbeiding. Eventyrlystne som ønsker å gå i kompaniskap med Thoresen kan sjekke ut utlysningen til Chief Financial Officer (CFO) som ligger på sidene deres, skjønt søknadsfristen gikk ut for to måneder siden. Det er her vi finner den mest konkrete beskrivelsen av tanken bak Folkeaksjen. For å sitere, så skal de være «et investeringsselskap som i runde én skal investere i norske oppstartsselskaper, og i runde to, selge hele eller deler av sine aksjer ut til det norske folk som Folkeaksjer. Dette når selskapene vi har investert i er levedyktige og kan stå på egne ben.» Dette har vel også vært hvordan han har gjort det ifm Sagene og O. F. Halds Bryggeri. Er det dumt av Thoresen å søke kompaniskap? Nei, for selv om han har et imponerende grep om pressen, så sitter jeg med inntrykk av at prosjektstyring og administrasjon ikke er hans sterkeste sider.

Jeg må tilstå at Thoresen ikke er lett å forstå seg på. To dager etter at bryggeriselskapet hans skiftet navn og formål til å jobbe med crowdsourcing til grundere, så søkte han om varemerket «PURE MAGIC» for øl og mineralvann og øvrige alkoholholdige drikker. Senere har han søkt om «KONGETINN». Tidligere søkte han om «SNOWSTAR» som et varemerke innfor bevertning, finansielle tjenester og sportstøy. Mens selskapet fremdeles het Norwegian Beer Holding søkte han om «MAGIC WATER». Det er veldig vanskelig å se den overordede planen her …

Og mens vi er inne på Thoresens varemerker. Med enkelmannsforetaket sitt søkte han om «DALIDA» men betalte ikke. Nylig har han søkt på «CITYBUZZ», men her har ikke fakturaen forfalt ennå. Han søkte også på «FOLKEAKSJEN» i mars i fjor, men glemte å svare på innvendingene som Patentstyret hadde. Da han søkte igjen fra det selskapet som i mellomtiden heter Folkeaksjen, glemte han å betale gebyret.

Jeg antar at med fokuset på selskapet Folkeaksjen kan vi regne med at bryggerifinansieringen i Norsk Øl vil bli kanalisert den veien. Jeg sliter med helt å tro på at dette går bra. Til bloggen fortalte Thoresen allerede i våres at både revisor og regnskap er på plass, det er bare ikke meldt inn til Brønnøysund av taktiske grunner. Problemet er at selv om dette skulle være sant, så kan man allikevel ikke holde på slik når man skal ut og hente investorer. Det er essensielt med innsyn i det selskapet man investeringer i, og at man har visshet om at regnskapet der er ryddig og forutsigbart.

... dessverre er innsyn, ryddig og forutsigbart ikke det første som som slår meg når jeg tenker på Thoresens selskaper.

Tags: , .
©2019 Anders Christensen <anders@geekhouse.no> - tilgjengelig under Creative Commons CC BY-SA 4.0.

 

Legg igjen en kommentar



(obligatorisk)

(valgfri, bruk gjerne http://... eller mailto:...)

(optional)


Hvor mye er to pluss tre - med bokstaver?
Lagre navn og E-postadresse for meg til neste gang

«  Smånyheter uke 26/2019   |  Eksportdrømmen som brast  »