Om øl og bryggerier og øl-historie og sånt ...

«  Den ulovlige reklamen   |  It's no monkey business!  »

2015-02-06

Open Brewpub Map – oppdatering

Jeg skrev om Open BeerPub Map i juli 2012. Hvordan går det med Open Brewpub Maps kart over brewpuber, implementert som et uttrekk av dataene fra OpenStreetMap?

Det går i hvert fall fremover. Det gikk ganske fort i 2012, men så saknet det. Vel, strengt tatt var ikke problemet at Open Brewpub Map saknet, men at brukerne ikke deklarerte de rette tag'ene når de opprettet puber i OpenStreetMap. Her er kart over Europa fra oktober 2012 og februar 2015.

Open Brewpub Map for Europa for oktober 2012 og februar 2015
Skjermdump fra brewpubs.openstreetmap.de/
Open Brewpub Map oktober 2012 Open Brewpub Map februar 2012

Kartet lyver litt, for skalaen er slik at det ikke merkes dersom det er kommet flere brewpuber i en by som allerede hadde én. Derfor er det i praksis bare nye byer med brewpuber som virkelig sees på kartet. Dersom vi ser på beskrivelsen min fra juli 2012: 4 på de britiske øyer, 2 i Norge, 1 i Finland, er det tydelig at det var en stor økning utover sommeren 2012, og litt mindre siden.

Open Brewpub Map for Norge februar 2015
Skjermdump fra brewpubs.openstreetmap.de/
Open
Brewpub map, Norge
Også i Norge er det en viss økning, men det holder på langt nær tritt med økningen i mikrobryggerier. Til høyre er kartet over Norge med oppblåsing av de markerte stedene.

Her finner vi Trondhjem Mikrobryggeri, Ægir, Waldemars, Naboen i Bergen (!), Oslo Mikrobryggeri, Schouskjelleren og Heidrun Bryggeri i Kristiansand. Naboen i Bergen er feil, for selv om de profilerer «sin egen» bayer, så er det vel kjent at det er Aass bayer. Heidrun er et bryggelaug. Dermed er det bare fem reelle brewpuber.

Det er med andre ord temmelig utdatert og magert, men så er det også et community-arbeid som bygger på at interesserte sjeler yter noe. Så i stedet for å akke-og-oie bør man heller brette opp ermene og hjelpe til … eller bruke noe annet.

Hva finnes av alternativer. I praksis er vel den mest kjente RateBeer.com sin oversikt over ølsteder. Fordelen med denne er at den er temmelig godt oppdatert, og dessuten har RateBeer et langt bedre system for å kvalitetssikre informasjonen enn for eksempel Untappd.

Ulempen med RateBeer.com, er at dataene er proprietære. Jeg kan ikke bare ta en screenshot og lime inn her. Og rent praktisk kan jeg ikke engang dyplenke med en URL du kan klikke på. Det beste jeg kan gjøre, er å fortelle tekstlig hvordan du finner frem: a) gå til ratebeer.com/places; b) klikk på «World Map»; c) zoom inn på region; du må zoome relativt langt inn før enkeltstedene vises i stedet for å aggregeres regionalt.

Hvor oppdatert er så dataene til RateBeer.com? Ganske så oppdatert, men likevel ikke helt. Når jeg zoomer inn for Trondheim er de fleste med, men noen er litt galt plassert, men for Trøndelag forøvrig er det mye som mangler. Dernest kan et sted bare ha én rolle, så Klostergården Håndbryggeri er ølbutikk, og kan derfor ikke være bryggeri eller brewpub. Det kan selvfølgelig fikses med multiple markeringspunkter, men da blir det lett uoversiktlig.

Ellers finnes The Beer Mapping Project, som synes å være lite kommersielle, men som mangler et kart for Norge, selv om de har et for Danmark. Untappd har kart for å finne steder i nærheten, men det er ikke et generelt kart. For Storbritania har noen laget noe lignende på toppen av OpenStreetMap. For Norge finnes en oversikt over norske bryggerier av Erik Dahl.

Problemet når det blir mange bryggerier – for ikke å snakke om når man tenker på puber – er at det raskt blir uoverkommelig å vedlikeholde og oppdatere alle disse dataene. Løsningen er da ikke å kaste seg ut i et sentralisert megaprosjekt med et altomfattende fokus rundt oppdatering, men å håndtere det som et community effort. OpenStreetMap som Open Brewpub Map bygger på, er nettopp et slikt, og de har skapt all infrastrukturen som trengs. Det tok noen år, det har sine utfordringer, og ikke alle steder er like godt dekket – men det virker.

Man må for all del motstå fristelsen til å skulle forsøke å legge inn all info om alle steder på en feilfri måte. Istedet er rett tankegang at man skal oppdatere inkrementelt det man kan og har mulighet til – gjøre litt mer enn «sin» andel av oppgavene. Dersom endel andre handler utfra den sammen tankegangen, så kommer vi alle i mål etterhvert. Jeg kan for eksempel forsøke å opprette og oppdatere alle de pubene og bryggeriene som jeg besøker eller kjenner til. Så blir kartet før eller senere oppdatert. Oftest er det vel også slik at noen andre allerede har lagt inn brewpubene, det er bare ettermontering og korrekturlesing av riktige tags som gjenstår.

Derfor er mitt forsinkede nyttårsforsett å bidra til å få noen av dataene om puber og bryggerier korrekt i Open Street Map. Bare noen, ikke alle. Dersom tilstrekkelig andre er med, så er vi i mål.

 

Legg igjen en kommentar



(obligatorisk)

(valgfri, bruk gjerne http://... eller mailto:...)

(optional)


Hvor mye er to pluss tre - med bokstaver?
Lagre navn og E-postadresse for meg til neste gang

«  Den ulovlige reklamen   |  It's no monkey business!  »