Anders myser på livets særere sider

2019-01-13

Smånyheter uke 2/2019

Nå begynner det å bevege seg litt i bryggeri- og øl-Norge, etter at romjuls-roen svinner hen.

Tjøme Bryggeri er opprettet som et ANS, med tre personer som står bak. Det finnes riktignok et Tjøme Mikrobryggeri som et AS fra før, så det burde være muligheter for navneforvirring her. Dog virker mikrobryggeriet utfra regnskapstallene som sovende. Ingen av de to Tjøme-bryggeriene ser ut til å ha noe med Færder Bryggeri i Tønsberg å gjøre, selv om Færder ligger i gamle Tjøme kommune, som nå er del av Færder kommune.

Tadas Kanopka skifter jobb og begynner hos Angeltvedt Consulting (ACAS) som technical manager, etter å ha drevet sitt eget selskap – Brewservice. ACAS ser ut til primært å ha fokus på tapping fremfor selve bryggeprosessen. I tillegg til å ha installert mange av de nyere bryggverkene i Norge og Norden, har Tadas også en bakgrunn som brygger hos Kinn. Han er et kjent og kjært navn i mikrobryggerikretser. Jeg antar at Brewservice nå enten legges ned eller inngår i ACAS – i hvert fall er hjemmesidene deres redirigert til ACAS.

Malm 18 søker om tilvirkningsbevilling for å starte opp igjen bryggingen på Siste Sang. Bak selskapet Malm 18 står Alter Ego, som igjen er eid 50/50 av investeringsselskapene til Stig-Rune Steiro og Geir Hjorth. De to har vært med Siste Sang helt fra starten og videre inn i det konkursrammede Norbrew. Dermed antar jeg at navnet Oslo og Akershus Bryggeri ikke videreføres, og antakeligvis starter de Siste Sang opp igjen i februar, som tidligere fortalt til pressen.

Talas på Basarene i Hamar har skiftet brygger ifølge Hamar Dagblad og Østlendingen. Ut er Jeremy Metzger som i stedet har økt stillingsandelen sin hos Trysil Bryggeri fra 50% til 100%. Inn er Øystein Williksen, som tidligere drev det nå nedlagte Gulatingutsalget i Hamar og allerede har brygget sammen med Metzger en tid. Samtidig er visstnok bryggingen flyttet ut fra Basarene til Nydal i Ringsaker.

Atnaølet brygges hos Austmann, og bryggeren ved Atna Øl har sluttet. Flyttingen gjelder alle ølene deres, og inntil videre blir bryggeriet stående ubrukt og arealene brukes som lager, melder Østlendingen. På direkte spørsmål om det vil bli brygget øl igjen på Atna, svarer svarer daglig leder Sissel Opshaug litt unnvikende: Det er vanskelig å si. Hvis vi ser på trendene, er det konsolidering til sterkere enheter som gjelder. I Trondheim skal ølutvalget få en oppussing både for etikettene og i oppskrift. Det siste er for å gjøre ølene litt mer tydelige og særpregede og ikke så like hverandre. Det blir i artikkelen også nevnt at motivasjonen delvis var at ølet som ble produsert på Atna hadde for ujevn kvalitet.

Mens vi venter på de offisielle salgstallene for desember – og for 2018 – kan vi se hva enkeltbryggerier selv forteller som salget sitt. Hogna forteller til Trønderbladet at salget økte 4% i butikk og 68% på Polet fra desember 2017 til desember 2018. Vanligvis pleier gode salgstall å bli utbasunert, mens det er relativt stille dersom det er dårlige salgtall. Til nå har jeg bare registrert at Hogna har sagt noe ølsalget sitt til pressen, så det virker som det er relativt stille.

Grüne Woche står for døren 18-27. januar i Berlin. Små Vesen stiller ikke in persona, men sender øl til den norske baren ifølge Avisa Valdres. Klostergården Håndverksbryggeri er implisitt med øl da Närke Kulturbryggeri tar med colab-ølet som de to brygget sammen med tre berlinske bryggerier. Også Inderøy Gårdsbryggeri har ølene sine med. Formodentlig kommer vi til å høre mer om distriktsbryggerier som deltar i 2-3 uker fremover, dersom tidligere år er en pekepinn.

New York Times har blinket ut reisemålene for 2019 - 52 stykker, en for hver uke. Og som nr 35 finner vi Vestlandet, klemt inne mellom Silkeveien i Uzbekistan og Lyon i Frankrike. Tittelen er «A bucolic paradise for mountain-climbing beer lovers». Bucolic betyr landelig, eller egentlig gjeteraktig. Dette har ikke gått norske bryggerier og lokalaviser forbi. Ifølge NRK Hordaland anbefaler NY Times Voss og Loen (og litt Cardinal) som reisemål. Bygland Bryggeri som er et nomadebryggeri som teknisk sett holder til på Sørlandet, er begeistret over at NY Times bruker et bilde av en tapperekke der et av deres øl står, ifølge Agderposten.

Homborsund bryggeri tredobler nesten aksjekapitalen med ytterligere 350.000 i tillegg til de opprinnelige 189.100. Det vites ikke om de har planer for utvidelser. Pr idag får de vel brygget ølet sitt ved Arendals bryggeri, men kanskje de nå tenker å finansiere eget utstyr?

Thoresens crowdfunding strandet da Finanstilsynet stoppet Folkeinvest. Opprinnelig dato for annonsering av ny emisjon var fredag i denne uka, men Thoresen er nå «back at the drawing board», uten at planene skal være fundamentalt endret. Han har de siste årene kommet på tverke med store deler av det norske bryggeri- og øl-miljøet – men ved en emisjon er det vel heller nye investorer snarere enn gamle debattanter som skal overbevises. Likevel vil jeg tippe at han vil se nytten i å bilegge endel gamle stridigheter og lappe noen riper i lakken, sånn rent preventivt i forkant av en emisjon.

Nordmarka Vørterøl blir kleskolleksjon. Og mens vi er inne på Thoresen, observante facebookvenner vil kanskje ha lagt merke til at han har slått seg på salg av gensere – med det samme mønsteret som brukes på Nordmarka Vørterøl. Det er snakk om et strikke-aktig tradisjons-mønster og en prislapp på 1990,-. Thoresen bekrefter at Nordmarka blir et vintersportsmerke for klær. Jeg trodde at Rema fikk Nordmarka Vørterøl og rettighetene til designet da de kjøpte ut Thoresens halvdel av Norske Bryggerier for 15 mill kroner – men jeg regner med at dette er avklart. Thoresen forteller at kleskolleksjonen skal ha sju produkter i prisintervallet 1500-2000,-. Utfra hva vi forstår skal genserne selges samtidig med Holmenkolldagene i mars.

Ego Brygghus har fått pålegg fra Arbeidstilsynet, etter tilsynet 22. november. I begynnelsen av desember fikk de varsel om pålegg rundt en rekke punkter som gikk på kartlegging, risikovurdering, tiltaksplaner, informasjon, opplæring – blant annet rundt tema som HMS-arbeid, inneklima, bedriftshelsetjeneste, støy etc. Dermed har de nok endel papirarbeid å sysle med utover vinteren og våren. Andre bryggerier kan sikkert allerede nå begynne å rydde i sitt eget system for slikt, for jeg tviler sterkt på at EGO har vært dårligst i klassen på dette.

Fjelltrainee i Rørosregionen. Denne stillingen er ikke spesifikt bryggerirelatert, men kan vinkles i mange retninger rundt behovene for Røros-bedrifter, deriblant Røros Bryggeri. Du må kort og godt være ung, flytte til Røros, delta i et toårs trainee-program, ha en bachelor- eller mastergrad som kan benyttes av de aktuelle bedriftene. Røros Bryggeri er visst mest på jakt etter noen innen markedføring og kommunikasjon.

Produksjonssjef ved Grans Bryggeri. Dette er en annen spennende stilling, men det krever nok at at du har CV'en i orden. Grans er et bryggeri som har satset på utbygning og kvalitetssikring. Stillingen har totalansvar for hele produksjonsprosessen.

Franchisetaker til Gulating-pub i Tønsberg. I utlysningen er Gulatings uttrykte målsetning i denne annonsen at deres pub, som de beskriver som «splitter ny ferdigbygd pub», skal være «et skikkelig alternativ til standariserte (sic) barer og puber i Tønsberg.» Gulating har tidligere sagt at de skal bygge ut en pubkjede med flere titalls puber over en håndfull år, så det skal bli spennende å se hvordan de selv skal unngå å bli oppfattet som en standardisert pub-kjede. For øyeblikket har de vel rundt 5-6 puber i Norge under Gulating-paraplyen.

KAM i Hansa-Borg. En KAM er en Key Account Manager, og har ansvar for å følge opp et subsett av kundemassen, ofte en eller noen få storkunder. Denne stillingen ser ut som den retter seg mot dagligvare, og den krever at du har erfaring og CV i orden.

Bryggeri-hvitevarer. Du vet at hjemmebrygging har blitt main-stream når elektronikk-gigantene kommer med bryggemaskiner. Her er det et 5 liters system fra LG, som visstnok er selvrensende og selvbryggende og med tilhørende app for mobiltelefonen. Systemet har fått bra omtale i pressen. Råvarene kommer i Keurig-aktige pods … hjemmebrygging at the touch of a button. Denne dingsen kommer neppe innenfor mine dører, delvis fordi den tar endel benkplass på kjøkkenet, og stort sett står den bare der og gjærer. Dessuten er det et system basert på maltekstrakt, og jeg er synes ikke maltekstrakt gir like godt øl som også å inkludere meskingen i bryggeprosessen. Men mest av alt er det en pod-basert bryggemaskin som neppe gir særlig fleksibilitet utover ferdige kits. Og dersom du kun er ute etter godt øl og ikke etter å eksperimentere selv, så er det veldig mye godt å få ferdiggjæret og -tappet fra butikken. Men det skal den ha ... den er temmelig stilren og står sikkert i stil med et romslig designer-kjøkken. Produksjonskapasiteten er oppgitt til ca fem liter hver annen uke.

«Komplett» bryggeri på 120 liter til 5000,- er nesten for godt til å være sant. Det er det vel heller ikke, men det er trolig mye godt utstyr for de som vil ta hobbyen fremover, og prisen er det ingenting å si på når det sammen med kokekar ser ut til å følge meskekar med maltrør, pumpe og hop-rocket. Det ser litt selvlaget ut, men dette er tross alt en hobby for gjør-det-selv-friker.

Skjenkekontroll på EU-anbud i sju Inn-Trøndelagskommuner. Det er anbudskonkurranse på Doffin ifm rammeavtale på kjøp av salgs- og skjenkekontroller. Det er forsåvidt ikke så underlig eller uvanlig i dét, men det gir et interessant innsyn i kravspeken til skjenkekontrollen. Det er lagt opp til i snitt tre kontroller pr salgs- og skjenkebevilling pr år, og minst tredjedelen av skjenkekontrollene skal skje etter kl 23:00 på fredags- og lørdagskvelder. Dette er vel standardomfanget av skjenkekontroller. Det er vel neppe et anbud man kaster seg på i siste liten, men dersom noen har lyst til å forsøke, er fristen 29. januar.

Brukt bryggeri på 3600L tilsalgs fra Brewservice, eller var det ACAS. Sålangt jeg har brakt på det rene, er dette det gamle bryggverket til Kinn som her er ute på salg.

Det Norske Måltid har kåret vinnere, og i klassen for årets øl var det Berentsens Brygghus som vant med Cloudberry Imperial Gose. Vi gratulerer!

Alkoholfri Leffe? Fra Belgia meldes det at bryggeriet som brygger Leffe – AB Inbev – vil introdusere en alkoholfri variant av dette ølmerket. Såvidt jeg forstår er det Leffe Blonde på 6,6% som skal få en alkoholfri tvilling som har spesifisert 0,0% på etiketten. Det brukes en teknikk der ølet brygges på vanlig måte, men der alkoholen etterpå fjernes, slik at smaken stort sett blir igjen. Helt det samme blir det jo ikke, for alkoholen bidrar til smaken. Her hjemme i Norge hadde Ringnes en serie med ulike øltyper som kom både i butikkstyrke og en til forveksling tilsvarende alkoholfri variant som kunne reklameres for. Det var en dårlig kamuflert omgåelse av reklamereglene, men motivasjonen for Inbev er nok mer eksplorativt for å se om man kan unngå å miste øldrikkere som føler at alkohol kolliderer med den stigende helsetrenden.

Varemerker:

  • Barley Bros. er søkt om av Carlsberg, trolig som et varemerke annetsteds som også gjøres gjeldende for Norge.
  • Oscar Blues Brewery søker om navnet sitt som varemerke.
  • Cigar City Brewing søker som navnet sitt med logo.

Tags: , , , , , , , , , .
©2019 Anders Christensen <anders@geekhouse.no> - tilgjengelig under Creative Commons CC BY-SA 4.0.

 

2019-01-07

Smånyheter uke 1/2019

Nytt år og nye nyheter – selv om det er en litt laber periode akkurat nå etter julestria.

Telemark Bryggeri, som tidligere het Telemark Mikrobryggeri, ble etter konkursen overtatt av et trekløver med bakgrunn i eiendom, data og industri, ifølge Varden i Skien (bare papirversjonen). De har uttalte ambisjoner om å bli Norges største mikrobryggeri, og det virker som de satser på eksport til det amerikanske markedet. De er åpne på at de ønsker å bruke navnet «Telemark» for hva det er verd, i samarbeid med Visit Telemark. Artikkelen avslører også at det som senket bryggeriet i forrige runde var villgjær, noe de nå akter å få kontroll på gjennom kvalitetssikring av prosessen. Dersom jeg ikke leser helt feil mellom linjene, er deres hemmelige våpen deres nye daglig leders lange erfaring fra produksjon for forsvarsindustrien, som er en geskjeft med sterk fokus på kvalitet, stålkontroll og minimale produksjonsavvik. Dog har vel norsk forsvarsindustri heldigvis liten erfaring med å gjete temperamentsfull mikrobiologi. Forøvrig nevnes det også i artikkelen at bryggeriets utstyr kostet 50 mill i innkjøp, men at de nye eierne fikk det til «noe under det» etter budkamp med det som karakteriseres som «en av de store aktørene». Jeg stusser på at årlig maks kapasitet på et 50 millioners anlegg tallfestes til en halv mill liter øl pr år. Det må da være en kommafeil her?

Øl og hjertesyke. En studie fra Washington University School of Medicine, og publisert i JAMA Open Network, indikerer at pasienter over 65 år med nylig diagnose på hjertefeil kan fortsette et eksisterende, moderat alkoholforbruk uten å forverre sin tilstand. Studien fant at i gjennomsnitt levde pasientene som fortsatte et moderat forbruk ett år lengre enn de som var avholdende. Slike studier er jo selvfølgelig gjenstand for tolkninger, men denne indikerer i hvert all at det kanskje ikke er slik at moderat alkoholforbruk kategorisk forverrer helsa ved hjertefeil hos eldre.

Thoresen jakter penger. I shifter.no – portal for startups og gründere – er det en artikkel om at Folkeinvest er stanset av Finanstilsynet. Av ølinteresse her er opplysningen om at Henning Thoresens Norsk Øl var i ferd med å crowdfund'e noe stort gjennom nettopp Folkeinvest. Thoresen selv forteller at planlagt lanseringsdato for en emisjon var 10. januar, men at problemene med Folkeinvest og Finanstilsynet har forpurret det. Thoresen har vært kjent med dette siden før jul, og forteller at han har jobbet med en alternativ kanal for crowdfunding i flere uker allerede, og at han håper at opprinnelig tidsplan ikke sprekker så mye. Det siste året har vi sett at Thoresen gjentatte ganger har endret navn på selskapene sine og registrert ulike varemerker. Så langt jeg forstår er dette en del av aktiviteten for å spisse bryggeriidentiteten forut for en emisjon. Thoresen har tidligere uttrykt begeistring for «folkeaksjer» og lokale småaksjonærer, så konseptet med crowdfunding burde passe som hånd i hanske. Enkelte bryggerier har hatt suksess med dette før, men da er det gjerne bryggerier med en sterk og synlig merkevare. Det kan man vanskelig si at Norsk Øl-systemet har. Her vil alt stå og falle på at man finner rett krysningspunkt mellom en fornuftig forretningsplan og et konsept som treffer de rette emosjonelle nervene hos forbrukerne og mobiliserer dem til å bli investorer. Selv er Thoresen usedvanlig tight-lipped rundt opplegget, og det er sannelig ikke godt å spå noe her … selv regnskapstallene for 2017 er nå over et halvt år på overtid. Og 2017 var vel året da han solgte seg ned i Rema-samarbeidet og kjøpte opp konkursboet etter To Tårn, så det er sikkert noe spennende å lese der.

Fæby Bryggeri begynner å ta form på Feby gård i Værdal, ifølge Trønderavisa (paywall). Akkurat Værdal har vært en sørgelig hvit flekk på ølkartet. I syd ligger Levanger med Oscars og Stjørdal med lange gårdsøltradisjoner, og i nord ligger Steinkjer med Ølve på Egge – men i industrikommunen Værdal har det manglet både på bryggerier og utesteder som ser behov for noe mer enn bare Dahlspils. På Fæby blir det både bryggeri og pub i kombinasjon med matservering.

Blogger og alkoholreklame kommer snart i søkelyset, om man skal tolke fotarbeidet til en større norsk avis. Det renner jevnlig inn klager på alkoholreklame på blogger og tilsvarende, og det ser ut til at carolinebergeriksen.no er ubestridelig i tet på akkurat denne litt spesielle metrikken. Forøvrig kan nevnes at Helsedirektoratets holdning fremdeles er etslags vente-og-se. Dog skal alle som våger å tutle med gråsonereklame være sikre på at alle klager og screen-dumper samles i Helsedirektoratets arkiver og vil bli dratt frem ved neste relevante tilsyn, eller for å sitere fra et slags «standardbrev» mange klagere mottar når mulig ulovlig alkoholreklame rapporteres: «Hvordan meldingen blir fulgt opp vil bero på en helhetsvurdering [...] I alle tilfelle vil meldingen inngå i grunnlaget ved eventuelle senere saker mot aktøren eller ved større tilsyn rettet mot bransjegrupper som aktøren tilhører.»

Festmerking på Polet. Vinmonopolet har fått inn et produkt de stusser på. Vi er jo allerede vant til at produkter merkes med symboler for sødme, syrlighet, beskhet og hva slags mat den passer til. Men en australsk pappvin i norsk språkdrakt drar dette litt videre og er merket med en ikonet av en løssluppen ballong og teksten «Festvennlig. En allround vin som passer fint til fest, hyttetur og andre hyggelige stunder.» Det mest oppsiktsvekkende her er vel at for ca 20 år siden nektet Polet å ta inn et øl fra Ringnes fordi det het «Loaded», mens idag føler de for å sjekke med Helsedirektoratet om det er greit at pappvinen er merket med symbol for «festvennlighet». I praksis er det lov å fortelle hva slags mat en vin passer til, men ikke hvilke sosiale situasjoner den passer til. Så «ukomplisert og drikkeklar» er innafor, men «festvennlig» ligger et godt stykke utafor.

Samvirkebryggeriet er en slags bryggeklubb som har kommet i søkelyset til Helsedirektoratet. Utfra hjemmesiden til Samvirkebryggeriet ser det ut som de har 9 mindre bryggerier rundt om i Oslo og omegn, og at de har brygget et betydelig antall batcher siden jul 2014. Utfra websidene opererer de med årsmedlemskap på 1300 kroner, så med 750 medlemmer blir det endel økonomi av dette. Det interessante spørsmålet er hvor grensen går mellom noen hobbyister som brygger i fellesskap, og et kommersielt bryggeri med en sær økonomisk modell som er designet for å omgå skatter og avgifter. Jeg er sikker på at jusen er både intrikat og delikat her.

Harryhandelen tar av. Flere aviser har gjengitt nyheter fra Sverige, der statistikk viser at i Strømstad har man en omsetning på 122.000 kroner pr kvadratmeter. Det er antakelig et kjøpesenter, og de går dermed forbi både Nordiska Kompaniet og Stockholms sentralstasjon – som formodentlig er kjent for å ha heftig salg pr kvadratmeter. Det er forsåvidt ikke så mye nytt i dette. Vi har lenge visst at grensehandelen er stor og bare har blitt større med sukkeravgiften. Regjeringen ser ikke ut til å reversere sukkeravgiften, og den varslede elimineringen av momsfri grense for pakker vil jo i liten grad avhjelpe den harryhandelen der man drar over grensa – snarere tvert om.

Tags: , , , , , .
©2019 Anders Christensen <anders@geekhouse.no> - tilgjengelig under Creative Commons CC BY-SA 4.0.

 

2019-01-05

Spådommer for 2019

Noe av det mest skumle man kan gjøre er å spå, spesielt om fremtiden. Jeg har bommet før, men jeg flesker allikevel til med spådommer i år også. Slikt er ofte ekstrapoleringer av eksisterende trender, og forteller kanskje mer tilstanden idag og hva som er oppadgående og nedadgående, enn det forteller om hva som faktisk kommer til å skje. Ta det for hva det er. Sannsynligvis kommer jeg tilbake til noen av disse teamene utover i året.

Salgsdippen. Dette må være en trend, for det er vanskelig å se andre forklaringer, og endringen kommer såpass plutselig og markant. Se forøvrig et par tidligere innlegg om tallmaterialet og en visualisering. Dette betyr kanskje at trenden har flyttet seg fra øl til noe annet, kanskje kombucha, ost eller noe slikt blir det neste store? Vi kommer kanskje til å se blodrøde salgstall i vinter, og i verste fall et lite ras av oppbud og nedleggelser på forsommeren når alle småbryggeriene tvinges til å kvantifisere hvor de står regnskapsmessig. Jeg vil tro at bryggeriene som har basert seg på brygging for andre vil merke dette sterkest, men de bryggeriene som primært er en brewpub vil merke det minst.

Tilsynene øker. Det virker som om de nå har kastet sine øyne på bryggeriene, og dette kan utmerket godt være resultatet av felles prioriteringer blant de ulike tilsynsmyndighetene. For det første synes det som de tidligere har «ignorert» mye – det må i hvert fall være konklusjonen når de kicker på ting og praksiser som har vært åpenlyst praktisert over lang tid, og som ikke har vært påpekt tidligere. Dernest har de begynt å gå sammen og kommer alle på én gang som uanmeldt tilsyn. Akkurat det har mer med hvordan SWAT-team opererer enn slik vi ser for oss et statlig tilsyn. Dersom bryggerier og utesteder systematisk blir overrumplet og overmannet og overkjørt under tilsyn fordi man pønsker ut de mest ubeleilige tidspunktene, så går det på rettsikkerheten løs. For da har i praksis bryggerier og utesteder knapt noen mulighet for å imøtegå tilsynet på en relevant måte mens det hele står på. Uansett kommer vi til å se mer tilsyn, tror jeg … og jeg tipper at de blir mer aggressive.

Sterkølfokuset til Polet. Polets interesse for sterkøl ser ut til å dabbe litt av. Det er bare 8 tendere for sterkøl (av totalt 97) for andre halvår 2019, og de fleste er rettet mot klassiske øltyper. Det er lite spennende og kryss-stilaktig her: US IPA, dobbel IPA, UK brown, UK pale/old ale, europeisk US scotch ale, baltisk porter, CZ amber. Det ser mest ut som Polet som har lest en liste over øltyper og nå tetter hull i sortimentet sitt. De har forresten én tender som er åpen og uspesifisert, og som signaliserer: finn på ett-eller-annet. Jeg kommer nærmere tilbake med en analyse av disse tenderne, men i konteksten av å skulle spå, tipper jeg at Polets interesse for sterkøl daler litt.

Alkoholreklame på sosiale medier og blogger er fremdeles i en slags gråsone. Vi passerte nylig tre år siden de nye reglene trådte i kraft, og fremdeles har det ikke fått noen avklaring på hva som er lov og ikke lov. Fremdeles havner klager på alkoholreklame i enslags skjærsild i et arkiv i Helsedirektoratet. Dermed understøtter direktoratet også indirekte verstingene i bransjen med hensyn på reklame. Dessuten graver direktoratet seg bare dypere ned i hullet ved å utsette problemet, for med dagens galopperende teknologiske utvikling er det vel ingen som tror at bruken av sosiale medier er enklere å regulere om et år eller to? BROD har mast og mast på retningslinjer, men Petter Nome har ikke kommet lengre enn heltemodig å stange hodet mot en betongvegg av byråkrater som ikke vil ta i saken med ildtang – selv om det politisk virker som det er et ønske om å ta tak i utfordringene. Jeg har lenge spådd at det vil skje en opprydding her, og har tatt feil. Så til en avveksling spår jeg nå at det ikke kommer til å skje en dritt på dette området i 2019. Med andre ord, fortsatt fullt Texas og Wild West rundt bruk av sosiale medier for gråsone alkoholreklame … men jeg håper jeg tar feil.

Konflikter. Den gode stemningen er litt over, og jeg spår at 2019 blir det året da vi ser åpne konflikter mellom småbryggerier. Inntil nå har konfliktene stort sett gått under overflaten, men før eller senere kommer dette opp i dagen. Jeg tenker ikke på noen bestemte bryggerier eller saker, men jeg tror bare at vi kommer til å se det smelle her hjemme.

Eksportfokus. Jeg tror vi kommer til å se et økende fokus på eksport av øl, og øleksporten forventes å skulle dekke opp for sviktende innenlands salg. Det er imidlertid to problemer med øleksporten: For det første er Norge et høykostland selv uten alle spesialskattene, kombinert med at småskala ølbrygging en arbeidsintensiv produksjon. For det andre koster det masse innsats å bygge opp et varemerke i utlandet – og det kollapser brennkvikt om man ikke holder det kontinuerlig ved like. Nøkkelen er nok å finne gode, langsiktige distributører å samarbeide med i utlandet. Jeg tror mange bryggerier overvurderer potensialet i eksport, og jeg tror vi kommer til å høre mer om eksportmulighetene i 2019 det enn vi ser det i faktisk eksporterte varer. Dessuten tror jeg det er de største som stikker av med nesten hele kaka her.

Større kreativitet. De dårlige salgstallene gjør at bryggeriene må tenke kreativt. Jeg tror vi kommer til å se at enkelte av dem utvikler produktspekteret i retning av andre ting – som ost, pølser, yoghurt og kombucha og brus. På den ene siden er det sikkert lurt å ha flere ben å stå på, men samtidig er det lett å miste fokus. En annen utfordring er at øl er et temmelig trygt produkt, på grunn av en samlet effekt av koking, alkoholinnhold, hurtig og ren gjæring, humle, CO2, fravær av oksygen osv. Endel av de nye, kreative tankene eliminerer slike ingredienser eller prosesser som var med å gjøre ølet trygt å drikke. Tidvis oppviser bryggerier ekstrem kreativitet, og ofte større kreativitet enn kompetanse. Og kanskje vil vi i 2019 se ekstrem-øl som presser kreativiteten, men som viser seg å være helsefarlige?

Alkoholfritt vil vokse. Jeg tror alkoholfritt vil vokse, og at det har et digert potensiale på noen års sikt, selv om det neppe blir noen bestselger i løpet av 2019. Imidlertid trenger noen å finne ut hvordan man faktisk brygger gode øl som også er alkoholfrie. Det er ikke veldig mange lettøl og alkoholfri øl som klarer å konkurrere med ekte øl på like vilkår. Kanskje er alkoholen den nødvendige ingrediensen, eller kanskje er det fordi man ikke har gjort det på rett måte før? Jeg tror vi kommer til å se mer alkoholfritt, men da gjerne i cross-over i retning av for eksempel brus eller med kreative smakskomponenter.

Avholdsbevegelsen får come-back. De siste nittifem årene har avholdsbevegelsens stjerne kontinuerlig dalt og falmet, men slikt går i bølger. Jeg synes å merke at «generasjon prestasjon» begynner å tilte i retning avhold fra alt som er «galt», enten det er fossilt brensel, kjøtt eller alkohol. Jeg er ingen trendforsker, men jeg ser for meg at avholdsbevegelsen snur den nedadgående trenden. Det kan virke usannsynlig idag, men samfunnets kollektive holdninger kan snu fort, slik at det som er alment forventet idag kan være fullstendig pariah om et par tiår.

Ny Nordisk Øl. Jeg tror også vi vil se mer bruk av lokale matvarer, kveik, innsamlet lokal mikrobiologi, i tråd med Ny Nordisk Mat-konseptet. Det er et konsept som har vært i emning i flere år, men som ikke helt har funnet sin form for øl. Konseptet «Nordic» er en egen stil som kan karakteriseres som enkel, naturlig, ukomplisert, kvalitetsbevisst, subtil, funksjonell, udekorert, holdbar, lys, selvbevisst, simplistisk elegant, tydelig, uspjåket, lavmælt, gjennomført og basert på lokale råvarer. Du finner det ikke bare innen finere restauranter, for det er elementer av det innen f. eks. husflid og møbler. Den beste illustrasjonen er om du bilde-googler etter «USA furniture» og «Nordic furniture» og «European furniture». Det finnes et og annet unntak, men jeg ser ikke helt at konseptet med Ny Nordisk Øl har funnet sin form og sin nisje. Jeg forventer at noen bryggerier bakser med å finne suksessformelen også i 2019, men jeg tror ikke vi ser forløsningen i år heller, men vi kommer nok til å høre endel om det.

Konsolidering. Vi kommer til å se at de store utkonkurrerer de små. I «gamle» dager var alt enklere. Da var undergjæring ensbetydende med storbryggerier, og det var litt kjedelig. Tilsvarende var overgjæring ensbetydende med mikrobryggerier, og det var veldig spennende. Jeg skal ikke påstå at småbryggeriene hadde noen enkel tilgang til butikkhyllene for en 5-7 år siden, men dersom de først kom frem til butikkhyllene, så hadde varegruppen deres minimalt med konkurranse fra storbryggeriene. Dersom du går på en vanlig butikk idag, finner du nok spesialøl, men i stadig økende grad er det fra storbryggeriene og som importøl. Jeg tror vi kommer til å se at størrelse i produksjonsvolum i økende grad blir frakoblet ølvaremerkenes image som små eller store, og at det er den viktigste grunnen til at de store vil overkjøre de små i årene fremover.

Tags: .
©2019 Anders Christensen <anders@geekhouse.no> - tilgjengelig under Creative Commons CC BY-SA 4.0.